Regels rondom ziekmeldingen op de werkvloer

Bij bedrijven werken natuurlijk mensen, en mensen kunnen wel eens ziek worden. Dit is natuurlijk al vervelend genoeg voor de werknemer wanneer hij of zij zich niet goed voelt, maar ook voor de werkgever kan dit vervelend zijn. Ziek meldingen kunnen ervoor zorgen dat een zaak onderbemand is, en dat kan extra stress opleveren voor het aanwezige personeel of het kan er voor zorgen dat het werk minder goed kan worden uitgevoerd. Daarom zijn er dan ook aardig wat regels rondom ziekmeldingen van personeelsleden op de werkvloer. Dit is dan ook iets wat je als bedrijf goed moet regelen. Wil je meer weten over wat je moet doen bij een ziekmelding van een medewerker? Lees hieronder dan snel verder voor meer informatie hier over.

Een ziekmelding voor een enkele keer

Elk mens kan natuurlijk een keer ziek worden, en dat is dan ook zeker niet erg. Dan moet je lekker thuis blijven en goed uitzieken. Wanneer een werknemer zich ziekmeld voor bijvoorbeeld een dag, een paar dagen of een week dan hoeft er niet iets aan de hand te zijn. Maak er als werkgever een officiële ziekmelding van, dan kan de Arboarts eventueel contact opnemen met de zieke werknemer. Meestal meld de werknemer zich al snel weer beter om aan de slag te gaan.

Een ziekmelding voor een lange periode

Het kan zo zijn dat een werknemer zich ziek meld omdat er iets aan de hand is. Bijvoorbeeld, het kan zo zijn dat een werknemer een ziekte heeft waar hij of zij erg door belemmerd wordt en misschien ook wel voor behandeld moet worden. Of iemand kapt met psychische problemen, zoals een burn-out. Dan kan het helpen om te praten met een coach Alkmaar. Het is dan ook mogelijk dat de werknemer een lange tijd niet op het werk zal verschijnen, dit is voor zowel de werknemer als de werkgeven natuurlijk erg vervelend en ook jammer. Wel moet je hier als werknemer goed opletten dat je de juiste stappen onderneemt.

Het bijhouden van een dossier voor het zieke personeelslid

Wanneer een personeelslid langdurig ziek is, kan het zijn dat je casemanagement verzuim in moet gaan zetten. Dit betekend dat er een dossier bijgehouden zal worden over het verzuim van de werknemer, denk hierbij aan hoe lang hij of zij afwezig is, wat hiervoor de reden is en ook wat het rapport van de Arboarts is over de ziekmelding. Zo kan er dan van alles geregeld worden rondom het wel of niet doorbetalen van de medewerker.